M a l i n L u n d b e r g

Annons

Sockerdetox II

chia2cravings
 
Och min sockerdetox fortsätter. Jag lovade ju att berätta mer om vad jag pysslar med. Och nu när jag har kvällen ledig tänkte jag passa på att skriva ett par rader. Efter helgerna nu i påsk och efter ett par semesterdagar extra med en hel drös av gosid och snax kände jag att det fick vara nog. Jag har känt mig trött och hängig det sista och vet att den största boven är just sockrett. Många upplever just att  man blir:
 
 
  • Trött, hängig
  • Irriterad, gring
  • Får huvudvärk
  • Får sämre hy
  • Blir sötsugen och får cravings
 
Yes så efter helgen besämde jag och min sambo oss för att sätta stopp för sockret. Så hela april ut är det totalt förbud för allt socker i form av godis och snax och fika.  Och än så länge, dag 4, går det utmärkt. 
5 tips som tar hjälper mot sötsuget:
 
 
  • Kanel – reglerar blodsockret och ger kroppen en kick utan att sätta igång kroppens sötsug.
  • Örtte .
  • Magnesium – Magnesium hjälper insulinet på traven och blodsockret fungerar bättre med magnesium. 
  • B-vitamin – Hjälper med matsmältningen även mot bort trötthet.
  • Citronvatten – Vatten med citron hjälper mot sötsuget.

 

 
Så det är alltså nolltollerans mot det vita giftet. Vilket känns väligt bra. Bara så här fyra dagar in mår jag faktiskt redan mycket bättre. Och efter en vecka till lär jag må prima. Så nu fortsätter tåget. Och nu kommer första riktiga prövningen. Ledig helg! Men jag tänker som så att om det krisar riktigt mycket, om jag inte kan stå emot så plockar jag fram det tunga varorna. Frysta hallon och blåbär. Och pepsimax. Mycket pepsimax. Perfekt 
 
mot
 
1
 
Annons
Kommentera (1)

Kommentera

  1. Lilly

    Vilka bra tips!

    Just nu håller jag i en superrolig tävling i samarbete med Nordicfeel där du kan vinna en rabattkod på 300 kronor! Tävlingsreglerna är superenkla, så vad gärna med om du vill! :) Ha en fin kväll, kramis!

Se fler...

chia2

IMG_1561

 

Ännu en fin dag. Och min sista lediga dag innan helgerna är över. Men en dag kvar av påskfirande har jag framför mig. I kväll ska vi iväg och fira påsk med min sambos familj. Super mysigt. Så det blir en hel del mat och förhoppningsvis massvis med påskgodis.  För i morgon börjar mitt godisförbud. Yes ni hörde rätt. Jag känner att det har blivit lite för mycket det sista. Och jag har varit väldigt trött. Om det beror på socker eller inte vet jag inte. Men det skadar inte att rensa kroppen från det vita giftet. Så mer om det senare. För nu ska jag äta lite mellanmål i form av kanske världens godaste bar. Har ni smakat den? Farligt god!

  IMG_1559

IMG_1563

IMG_1565

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

chia2

Veckans träning!

Den här veckan har jag varit ordentligt duktig med träningen. Jag har fått till bra cardio pass och riktigt bra styrkepass. Dessutom har jag haft grym motivation. Kanske för att jag har haft sällskap. Nämligen från min yngre bror. Kan nämna att han är precis som min syster. De är lika envisa och är så himla lika. Väldigt kul. Så när inte min syster och coach är i krokarna är min bror ett precis lika bra sällskap på passen. Han tränar helt olika mot hur min träning ser ut. Han lägger mycket fokus på överkropp och jag lägger mest fokus på underkropp. Så vi har gått in i varandras scheman den här veckan. Jag har varit med och kört armar och bröst på hans sätt och han har tränat ben och rumpa på mitt sätt. Väldigt roligt! 

celle

 

Måndag: Indoor 45+ Mage. Indoor 40min+ axlar+ bröst 

Tisdag: Rygg+ baksida armar 

Onsdag: 45min cardio + Ben/ rumpa/ vader 

Torsdag: Mage+ Armar

Fredag: Cardio 70min

Lördag: Cardo 70 min

 

fam

Nästa steg, när helgerna är över, blir att strypa kosten ytterligare. Nu har jag börjat att få ordning på vätskebalanserna i kroppen. Det går att ana muskler på kroppen igen. Tidigare var armarna som köttkorvar och benen tjocka som stockar. Magen har sett ut som en 6 månaders gravidmage.. Så det går åt rätt håll nu. Men jag skyndar långsamt. Varken väger eller mäter mig. Utan försöker att äta nyttigt och hälsosamt. Väljer mina kolhydrater vid vissa få speciella tillfällen. Då jag anser att jag behöver extra energi. Frukost och innan träning laddar jag lite extra och vid övriga måltider äter jag kolhydrater i form av rotfrukter eller broccoli. Jag går inte efter något kostschema utan äter precis som jag vill, när jag vill. Men med måtta. Och det funkar. Jag mår väldigt mycket bättre nu än vad jag har mått sedan tävlingarna i höstas. Bara att höra ordet diet ger mig rysningar och tanken av att veta hur mycket jag väger lockar inte. Jag blir stressad. Och kortisolet motverkar alla mina framgångar. Därför tar jag det lilla lugna. Blundar och lever. 

Nästa vecka kör jag på i samma spår. Lite cardio och lite styrka. Tänkte eventuellt ersätta några/ något cardio pass på gymmet med lite löpning om vädret tillåter. Hoppas!

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Glad påsk

celle

Jag kom precis hem från en lång härlig promenad runt kanalen. Strax över en timme tar det att gå sträckan. Men som idag då det är strålande sol, skulle jag kunna gå varvet hela dagen. Äntligen. Så jag passar på att sippra i mig all solvitamin som går. För att lite senare fylla upp med påsk- käk. Hänga en stund med familjen och njuta av eftermiddagen. En ledig eftermiddag dessutom. I vanliga fall hade jag jobbat till 22,30 idag. Men det blev ett förmiddagspass bara pågrund av påsken. Men i morgon blir det lite mer timmar. Och sen ledig måndag. Så nu ska jag hoppa in i duschen, och sen är det dags för mat!

Vill även passa på att önska alla fantastiska atleter lycka till nu i helgen på Loaded Cup! 

celle

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

vv

Jag kom precis hem från dagens första pass av två. Morgoncardio i form av Indoorwalking och sen lite mage. Bästa starten på dagen om ni frågar mig. I kväll, eller i eftermiddag ska jag köra ett pass med min bror. Axlar och bröst tror jag är planen. Och sen ännu ett indoor pass direkt efter det. Dubbelt upp idag med andra ord. Men när energin finns där är det bara att köra! Jag är ju trots allt ledig och allt i dag. Men mellan mina pass tänkte jag bara hämta andan. Kolla lite serier och mysa ner mig i soffan. Tycker att jag har förtjänar det. Men först lite frukost. Blåbärsgröt. Favoriten. Men idag med jordgubbar och mullbär. Svingott! 

 

IMG_1545

celleIMG_1548

IMG_1549

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

stats